امورکنسولی نمایندگی مشهد

بخش کنسولی نمایندگی

 

بخش کنسولی نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور مجموعه ای از ادارات کنسولی و امور ایرانیان وزارت امور خارجه است که در موارد ذیل به تفکیک، انجام وظیفه می‌کنند:          

 1 – امور گذرنامه و روادید:

الف– صدور روادید جهانگردی:

صدور روادید جهانگردی دو هفته ای ، 72ساعته تجاری و 48 ساعته ترانزیت در فرودگاه بین المللی‌هاشمی نژاد مشهد (شایان ذکر است که 10 کشوری که از صدور روادید در فرودگاه‌های بین المللی کشور مستثنی هستند عبارتند از افغانستان، پاکستان، عراق، بنگلادش، آمریکا، انگلستان، کلمبیا، سومالی و اردن)

ساعت کار دفتر روادید این نمایندگی در فرودگاه 24 ساعته بوده و از طریق شماره تلفن‌های 3400167 و 3400168 پاسخگوی سوالات مراجعین محترم می‌باشد.

آن دسته از شرکت های تجاری ایرانی که قصد دعوت از طرف های تجاری خارجی خود را دارند می‌بایست 72 ساعت قبل تقاضای خود را به همراه تصویر گذرنامه تبعه خارجی به بخش کنسولی نمایندگی ارائه تا پس از بررسی و هماهنگی با مراجع ذیصلاح، روادید ورود دو هفته ای در فرودگاه بین المللی‌هاشمی نژاد مشهد صادر گردد.

 

ب – امور مربوط به دعوت نامه جهانگردی و تجاری:

– آن دسته از اتباع ایرانی و یا اتباع خارجی مقیم ایران که قصد دعوت از بستگان درجه اول خود را دارند،  بایستی فرم مربوط به دعوت از بستگان را تکمیل و به همراه مدارک مورد نیاز به بخش کنسولی ارائه نمایند که مجوز روادید پس از هماهنگی با اداره گذرنامه و روادید وزارت خارجه به میزبان داده می‌شود.

– آن دسته از شرکت های ایرانی که تقاضای دعوت از کارشناسان و متخصصین خارجی را دارند بایستی به مراجعه به بخش کنسولی سایت وزارت خارجه (www.mfa.gov.ir)،  فرم های مربوطه را تکمیل و اداره مذکور پس از بررسی، مجوز روادید ورود را به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور صادر می نماید .

– آن دسته از اتباع خارجی که در ایران سرمایه گذاری نموده اند، پس از تائید سازمان سرمایه گذاری در خراسان رضوی،  می‌بایست از اداره اشتغال اتباع خارجی اداره کار و رفاه و امور اجتماعی استان نامه روادید با حق کار را دریافت کرده و به این نمایندگی ارائه دهند. پس از انعکاس مراتب به اداره گذرنامه و روادید وزارت متبوع، مجوز لازم به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور اعلام می‌گردد.

– آن دسته از اتباع ایرانی مقیم خارج از کشور که به ایران مسافرت کرده و  گذرنامه آن‌ها مفقود شده است، جهت تسریع در امر دریافت گذرنامه بایستی به بخش کنسولی نمایندگی مراجعه و تقاضای تائید اقامت در خارج را نمایند که در این صورت مراتب از نمایندگی خارج از کشور استعلام شده و پاسخ لازم به اداره گذرنامه نیروی انتظامی استان منعکس میشود تا متقاضی هر چه زودتر گذرنامه خود را دریافت نماید.

– آن دسته از اتباع ایرانی مقیم خارج از کشور که گذرنامه آنها مفقود شده و جهت صدور گذرنامه جدید نیاز به اعلام تاریخ آخرین خروج از کشور را دارند، می‌بایست بستگان آنان به بخش کنسولی نمایندگی در مشهد مراجعه کرده و تقاضای خود را ارائه دهند. مراتب از اداره گذرنامه نیروی انتظامی استان استعلام شده و نتیجه به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور اعلام می‌شود. 

 

2 – امور سجلات و احوال شخصیه:

 – آن دسته از اتباع ایرانی مقیم خارج از کشور که جهت تکمیل پرونده کنسولی نیاز به ارائه شناسنامه،‌ کارت ملی، کارت نظام وظیفه و یا مدارک تحصیلی دارند و در عین حال اصل مدارک در دسترس متقاضی نبوده و در استان خراسان رضوی است، بایستی ابتدا تصاویر مدارک مربوطه را در سایت میخک بارگذاری کرده، و در بخش انتخاب نمایندگی،  نمایندگی وزارت خارجه در مشهد را انتخاب نمایند. سپس یکی از بستگان آنها با در دست داشتن کد رهگیری و اصل مدارک متقاضی به بخش کنسولی نمایندگی مراجعه کرده و تقاضای تایید مدارک را ارائه دهد. در این صورت پس از بررسی‌های لازم، تصاویر مدارک بارگذاری شده در سایت میخک تایید خواهد شد. 

 – چنانچه یکی از اتباع کشورمان در خارج از کشور فوت نماید و بستگان وی قصد انتقال جنازه او را به ایران داشته باشند، با مراجعه به بخش کنسولی نمایندگی تقاضای انتقال می نمایند که مراتب به نمایندگی مورد نظر اعلام می‌شود. پس از استعلام از نمایندگی و اعلام هزینه مربوطه، خانواده متوفی معادل ریالی هزینه حمل جنازه را به حساب وزارت امور خارجه واریز می‌کنند و فیش مربوطه را برای ارسال به نمایندگی مورد نظر تحویل اداره کنسولی این نمایندگی می دهند.

 – ابلاغ اوراق قضایی به نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور از طریق این نمایندگی ارسال می‌گردد. 

 – آن دسته از اتباع ایرانی که شناسنامه آنان در خارج از کشور توسط نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران صادر گردیده، و متقاضی صدور گذرنامه هستند، باید برای تایید اصالت شناسنامه خود به این نمایندگی مراجعه نمایند، زیرا سوابق سجلی ایشان در سیستم اداره گذرنامه نیروی انتظامی قابل مشاهده نمی‌باشد. در این موارد، پس از هماهنگی و پیگیری لازم از نمایندگی محل تولد، پاسخ لازم به اداره گذرنامه نیروی انتظامی اعلام می‌گردد.

 

3 - تایید اسناد:

– آن دسته از اتباع ایران که قصد مسافرت، تحصیل و کار در خارج از کشور را دارند، جهت تکمیل پرونده خود نزد مراجع ذیصلاح کشور خارجی میبایست مدارکی را ارائه دهند. ایشان باید به دارالترجمه‌های رسمی مراجعه و مدارک خود را برای ترجمه تحویل دهند. پس از آن، ترجمه‌ها میبایست توسط دادگستری تایید شده و در نهایت به بخش تائید و تسجیل اسناد این نمایندگی ارائه شود تا کار تائید آن‌ها انجام پذیرد. 

  مدارکی مانند وکالتنامه‌ها، اجازه خروج همسر و مدارک تحصیلی اتباع ایران که در خارج از کشور به تائید نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران رسیده است می‌بایست به بخش تائید اسناد این نمایندگی ارائه شده و تایید شود تا قابل ارائه به مراجع ذیصلاح استان باشد.  

 – اتباع کشورهای خارجی دارای نمایندگی مقیم در مشهد، با در دست داشتن مدرک اقامتی معتبر میتوانند برای تایید اسناد صادر شده توسط آن نمایندگی‌ها به بخش تایید اسناد مراجعه کنند. 

ساعت پذیرش ترجمه‌ها از 7:30 تا 8:30 و تحویل آنها برای دارالترجمه‌ها روز بعد و برای سایر مراجعین از ساعت 13 لغایت 13:30 همان روز (پنجشنبه‌ها از 12 الی 12:30) خواهد بود.

4 – امور اجتماعی:

رسیدگی به امور زندانیان ایرانی در خارج از کشور

رسیدگی به امور زندانیان خارجی در ایران

پیگیری شکایت فرد ایرانی از خارجی

پیگیری شکایت تبعه خارجی از ایرانی

پیگیری کمک به ایرانیان در راه مانده در خارج از کشور

پیگیری امور مربوط به کسب خبر از ایرانیان خارج از کشور

 

5 – امور دانشجویی و بورسها:

پیگیری امور مختلف اعم از تایید و تسجیل مدارک تحصیلی دانشجویان ایرانی و خارجی

– تائید مدارک تحصیلی دانشجویان ایرانی در کشور کانادا جهت استفاده از ارز دانشجویی

– پیگیری امور مربوط به تائید صلاحیت اساتیدی که تحصیلات خود را در خارج از کشور به اتمام رسانده و تقاضای تدریس در دانشگاه‌های کشور را دارند 

   

6- امور مربوط به اتباع خارجی:

پیگیری و انجام امور مربوط به تولد فرزندان خارجی در ایران

– تائید گذرنامه اتباع توسط نمایندگی خارجی در استان و اعلام آن به نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (ناجا)

اعلام گذرنامه مفقودی اتباع به نمایندگی خارجی مربوطه پس از دریافت نامه از اداره اتباع و مهاجرین خارجی فرماندهی انتظامی استان 

اعلام فوت و ارسال گذرنامه متوفی به نمایندگی خارجی

پیگیری امور حقوقی و قضایی اتباع خارجی مقیم در پی دریافت یادداشت از نمایندگی خارجی مقیم مشهد

– اتباع خارجی که بدلیل بیماری و ادامه معالجه نیاز به تمدید روادید دارند، پس از دریافت یادداشت از نمایندگی خارجی و اعلام نظر کمیسیون پزشکی به اداره اتباع و مهاجرین خارجی فرماندهی انتظامی استان هدایت می‌شوند.